Altera Retail Fund
Het fonds richt zich op het segment Convenience, specifiek op toekomstbestendige wijkwinkelcentra, met een goede mix van winkels en bereikbaarheid, die inspelen op trends zoals vergrijzing en online winkelen. Wij geloven dat de bestedingen onder het segment Convenience minder gevoelig zijn voor beweeglijkheid in de conjunctuur en daarmee het consumentenvertrouwen. Bovendien zijn de bestedingen zoals de afgelopen jaren is gebleken minder gevoelig voor e-commerce. Ook vervullen wijkwinkelcentra een sterk sociaal-maatschappelijke rol: er zijn voor de consument meerdere redenen om dagelijks, meer-dagelijks of wekelijks het winkelcentrum te bezoeken.

Strategie
Onze beleggingsstrategie is gericht op Food & Convenience, waarbij we ons richten op wijkwinkelcentra en solitaire supermarkten.
Binnen de Nederlandse winkelmarkt zijn er belangrijke verschillen tussen de retailsegmenten Comparison, Specialty en Convenience waarin je kan investeren.
Bij het Comparison segment ligt de focus op vrije tijd ‘funshoppen’, niet elk (binnenstedelijk) winkelgebied is aantrekkelijk genoeg om de consument in de vele keuzes die zij heeft te verleiden om daar een frequent bezoek aan te brengen.
Het Specialty segment richt zich op grote aankopen (zoals meubels of auto’s) welke gevoelig zijn voor wisselingen in conjunctuur en consumentenvoorkeuren. Deels zijn de bestedingen ook gevoelig voor online kanalen.
Het Convenience segment is gericht op het halen van dagelijkse benodigdheden zoals voeding en verzorging.
Convenience vastgoedbeleggingen hebben traditioneel een goede risico-rendementsverhouding, en het Altera Retail Fund noteert een stabiel goede performance.
*****
GRESB
45%
Supermarkten
92%
Energielabel A
75%
BREEAM Goed of hoger
1100
Geïnstalleerde zonnepanelen
83%
AED coverage
Beleid
- Sterke focus op food & convenience (gemakscentra)
Gemakscentra brengen beperkte en goed beheersbare risico’s met zich mee, vooral vanwege hun behoeftegestuurde karakter. - Focus op kleine gemakscentra
Deze hebben doorgaans een lager risicoprofiel grotendeels door het hoge aandeel supermarkten. Dit zorgt doorgaans voor stabiele huurders met langere huurovereenkomsten en een hogere retentiegraad. - Zorgen voor voldoende bestedingspotentieel
Omvang van het centrum in overeenstemming met het bestedingspotentieel binnen het verzorgingsgebied. - Zo gemakkelijk mogelijk centrum
Een goede mix tussen supermarkten, een volledig assortiment verswinkels, een minimumaandeel dagelijkse gemakswinkels, grote, gemakkelijk toegankelijke parkeerplaatsen en de beschikbaarheid van diensten en voorzieningen (apotheek of huisarts). - Net Zero Carbon
Het bereiken van een “Paris Proof”-portefeuille in 2040 en het verminderen van de ingebedde materiaal gebonden emissies. - Klimaatbestendigheid
De portefeuille is weerbaar tegen fysieke klimaatrisico’s. Het opnemen van op de natuur gebaseerde oplossingen en het vergroten van de biodiversiteit zijn aandachtsgebieden. - Sociale Impact
Richt zich op thema’s als huurdersbetrokkenheid, diversiteit & inclusie, duurzame wijkwinkelcentra en maatschappelijke waarde van wijkwinkelcentra.
Highlights from portfolio
SFDR Altera Retail
Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR).
Vragen?
Neem gerust contact met ons op. Wij zijn te bereiken van 08:30 – 17:30 uur.
info@altera.nl
020 545 20 50